tandwielen rc auto
© RC-Auto-Nederland 2014-2017
Ervaringen RC Auto’s Mijn kennis en ervaring met mijn FG Hummer Monstertruck    Dit is mijn FG Hummer.  Benzine moter.  Mengsmering.  26cc motor.  Start makkelijk.  Loopt goed.  Auto is degelijk gebouwd.  Als je hem eenmaal goed hebt afgesteld loopt de motor goed.  Je kunt lekker lang rijden voor relatief weinig geld. Ik ben er tevreden over deze auto.  Ten opzichte van Brushless accelereert de FG Hummer minder snel, maar je kunt nog wel spreken van snel.  Verder is het geluid van de motor wel spectaculair en mooi.  De auto is stabiel.  Echter het is niet moeilijk om hem een koprol te laten maken.  Een paar sterke stuurbewegingen bij enige snelheid zullen de wielen van de grond laten komen....    Begin 2016 heb ik het idee opgevat om mijn FG Hummer Monstertruck om te gaan bouwen naar een FG Hummer met een bigscale Electro Motor.  Binnenkort zal ik nader berichten omtrent de voortgang van dit project.
Mijn ervaringen en aanpassing & tuning van mijn E-Revo van Traxxas   En dit is dan mijn Traxxas E- Revo (1:8).  4WD. Een Brushless Mamba Monster motor drijft deze ultieme rc auto aan.  Erg leuke en uitdagende auto om mee te rijden. Omdat de rc auto zoveel enorm veel power heeft, komt het nog al eens voor dat ie op z’n kop ligt.  Maar dat kan ook liggen aan mijn beginnende behendigheid als bestuurder.  Maar deze auto kan veel hebben.  Hij is degelijk gebouwd.  2 minpuntjes geconstateerd. Het aan- en uit schakelaartje ging snel kapot.  Op advies heb ik die eruit gehaald en nu wordt de aan- en uitstand bepaald door de al dan niet aangesloten lipo-accu’s.  Werkt goed en is ook beter voor de accu’s als je deze na het rijden meteen loskoppelt.  Verder gingen de banden ook snel kapot.  Bij navraag zegt de 1 dat de banden waren uitgedroogd door lang geen gebuik.  De ander zegt dat de standaardbanden van Traxxas voor de E-Revo minder goed zijn. Al bij al is dit een spectaculaire auto om mee te rijden.  Tip: de keuze voor de banden is heeft veel invloed op het rijgedrag/-prestaties.
De complete motorische en electronisch verbouwing van mijn Carson Dirt Attack  De Carson Dirt Attack Brushless.  4WD.  In 2012 gekocht in Duitsland.  Dit is een echt een gave rc auto voor relatief weinig geld.  Hij is groot. 1:5.  Weegt meer dan 7 kilo.  Hij is leuk om mee te rijden.  Hij heeft een zeer goede wegligging en is zeer stabiel.  Offroad rijden is het leukst.  Daar is ie op z’n best.  Onroad is ook fun maar standaard heeft hij niet zo’n hoge topsnelheid als de E- Revo.  Maar is wel veel stabieler.  En offroad doet de Carson rc auto het beter dan de E-Revo.  Hij is ook degelijk gebouwd.  Je moet wel na elk ritje de moertjes van de wielen even vastdraaien want die raken door gebruik los.  Overigens is het in het algemeen aan te bevelen al boutjes/moertjes te controleren na een aantal ritjes.  Winkeliers van Modelshops geven aan niet zo gecharmeerd te zijn van deze auto maar ik vraag mezelf af of daar commerciële motieven achter zitten.  Naar mijn mening is dit een goede koop. In het najaar van 2013 heb ik het idee opgevat om de Dirt Attack te gaan ombouwen. Ik wilde er een sterkere electromotor inzetten.  Het moest wel echt spectaculaire rc auto worden.  Eerst goed rondgekeken welke daarvoor geschikt was.  Uiteindelijk gekozen voor de Castle Creations Mamba XL motor met zo’n 10pk.  Deze nieuwe electromotor paste niet op de bestaande motorstand.  De Mamba XL is veel te groot.  Ik moest alle componenten op het chassis verplaatsen en opnieuw organiseren.  Oorspronkelijk reed de rc auto met 2 maal 3S lipo accu’s.  Nu heb ik een 8S lipo accu aangeschaft.  Die kon ik plaatsen in het accucompartement aan de rechterzijde van de auto.  Aan de linkerzijde heb ik op de plaats waar eerst een lipo accu zat nu de electromotor gemonteerd.  Dat was geen makkie om het even licht uit te drukken.  Zeker niet als je niet de beschikking hebt over metaalbewerkingsmachines.  Maar uiteindelijk is het gelukt. Het komt namelijk enorm precies om de motoras in de juiste positie te monteren zodat de tandwielen op de millimeter nauwkeurig over elkaar heen draaien. Daarnaast dien je het geheel erg degelijk in elkaar te zetten want er komen nog al wat krachten vrij door al dat motorische geweld. Ook de ESC (snelheidsregelaar) van Castle Creations die bij de nieuwe rc-motor hoorde was veel groter dan de oorspronkelijke ESC.  Ik moest dus een andere plaats zien te vinden. De oorspronkelijk ESC zat vooraan in de auto.  Om de body vanaf de het midden omhoog begint te lopen heb ik gekozen om een houten plankje te bevestigen op de overkapping van de aandrijflijn in het midden van de rc-auto.  Dat plankje overkapt de electromotor gedeeltelijk.  De ESC zit zo perfect. Een grotere ontvangerdoos (receiverbox) heb ik nu geplaatst waar eerst de ESC zat.  Ik heb er een nieuwe ontvanger ingezet waarmee je tevens de temparatuur van de electromotor kunt monitoren op je zender.  De Mambo XL is namelijk te duur om kapot te laten gaan. Vervolgens moest ik nog verschillende stekkers solderen.  Als je nog niet vaak hebt gesoldeerd dan kan dat bestwel lastig zijn.  Zie ook mijn tips onder FAQ.  Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. In het voorjaar van 2014 heb ik voor het eerst met de aangepaste RC-auto gereden.  De Carson Dirt Attack rijdt supervet.  Erg veel fun om mee te rijden.  Zie ook mijn filmpje onder “foto’s en films”.  Ondertussen halverwege 2015 heb ik er zo’n 4 maal mee gereden.  Ik ben er zeer happy mee.  Er is nog niks kapot gegaan.  Ik ga er echt niet al te flauw mee om.  Belangrijk zoals al eerder gezegd is om de temperatuur van zowel de motor als de esc goed in de gaten te houden.  Ik hou een veilige marge aan, en probeer de temperatuur niet uit te laten komen boven de 75 à 80 graden Celcius. Hieronder geef ik een kijkje onder de body van de omgebouwde Carson Dirt Attack, 1:5, big scale RC car.    
FG Hummer 1op6 in de schemer E-revo Traxxas road tires Carson Dirt Attack schaal 1op5
Volgende pagina Volgende pagina Vorige pagina Vorige pagina Homepage Homepage