tandwielen rc auto
© RC-Auto-Nederland 2014-2017

Frequently Asked Questions --- de Antwoorden en Uitleg omtrent het RC-Auto gebeuren

1. RC waar staat dat voor?   Radiografische auto’s (cars). 2. Hoe bereikt die RC auto die hoge snelheid in no-time?   Ik zal het even uitleggen.  Je weet misschien wel dat electromotoren een hoog koppel hebben.  Electro-Brushless RC cars dat zijn de snelste auto’s.  Een oudere techniek is de Brushedvariant.  Die zijn dus minder snel en slijtage-gevoeliger.  Dus koop een RC-Auto met een Brushless motor ingeval je gaat voor maximale fun en spectakel.  Let er daarnaast wel op dat ook de oveige specificaties van de rc auto voldoende goed voorzien zijn.  Onder andere zijn met name van belang:  wat voor lipo-accu(’s) kan de ESC en Motor aan?  En vanzelfsprekend wat kan de ESC aan zowel ten aanzien van de te gebuiken Lipo’s en de aan te sluiten brushless electro motor.  Deze rc aspecten komen in de hierna volgende punten verder aan bod. 3. Welke RC Auto kun je het beste kopen?  Dat is een afhankelijk van vele factoren.  De grootte van het rc-car-model is wel een belangrijk criterium, o.a. : 1:16 of 1:10 of 1:8 of zelfs 1:6 of 1:5.   Mijn ervaring is hoe groter de auto hoe spectaculairder de rij-ervaring.   Maar hoe groter de rc auto hoe sterker de rc-motor dient te zijn.  Maar dit verhaal gaat niet altijd op want je hebt van sommige rc merken ook beschikbaar die niet zo snel zijn.   De verkoopprijs van rc autos is vaaak ook een goede indicator van wat je in huis haalt.   Namelijk hoe hoger de prijs, hoe meer kwaliteit (o.a. snelheid) en kwantiteit er wordt verkregen.  Andere vragen die je jezelf kunt stellen.  Wat is de topsnelheid die je wenst?    OnRoad of Offroad?   Voor recreatief gebruik is Offroad wel het leukste.  In het hoofdstuk “Aankoopoverwegingen” ga ik hier verder op in. 4. In de specificaties van electro RC-auto’s wordt altijd geschermd met de Kv-waarde.  Waar staat dat voor?   Kv = aantal toeren per minuut per volt.   Volt komt in deze context van de stroomleverende accu (bijvoorbeeld een Lipo-accu).  Dus staat er in de specificaties van de electro RC-auto een Kv-waarde van 3000, en sluit je dan een accu van 11,1 Volt aan, dan betekend dit dat de elektro-motor maximaal 33.300 toeren kan draaien. 5. Wat is Volt nu eigenlijk?   Dat is eigenlijk de spanning.  De spanning is vergelijkbaar met de waterdruk die uit een kraan komt.  Zoals hiervoor reeds aangegeven het aantal volt heeft rechtstreeks invloed op het aantal toeren van de electromotor.  En dus de uiteindelijke snelheid van de rc-auto. 6. Wat staat Ampère nu eigelijk voor?   De hoeveelheid ampère is eigenlijk de hoeveelheid stroom.  Het is vergelijkbaar met hoeveel liter water er door een slang gaat.  Door een brandweerslang gaat meer water per seconde dan door een gemiddelde tuinslang.  Hoe meer ampère een electromotor aan kan, hoe sterker de motor zal zijn, bij een gelijke hoeveelheid volt. 7. Watt = Volt x Ampère.    1 pk ~ 735 Watt. 8. Gaan RC-auto’s makkelijk kapot?   Ja.   Gezien de enorme snelheid en power van de auto’s is het absoluut niet moeilijk om de RC Auto’s kapot te krijgen.  Ten eerste je botst best wel snel ergens tegenaan (bijvoorbeeld een boom, stoeprand, een oneffenheid,......).  De rc auto is bij de hoge snelheden die haalbaar zijn moeilijk onder controle te houden.  Ikzelf probeer altijd op een grote parkeerplaats zonder auto’s of andere objecten te rijden.  Probeer ook loacties te mijden waar andere mensen zich bevinden.  Zoals je je wel kunt voorstellen kan een rc auto behoorlijk lijden onder een botsing, klap of crash.  Ten tweede, ingeval van een electro-rc-auto, kan de apparatuur (m.n. de snelheidsregelaar en de electromotor) heel gemakkelijk kapot gaan.  De producenten van die apparatuur hebben, veronderstel ik, het maximale uit die apparatuur gehaald cq alles zo scherp afgesteld cq mogelijk te weinig “degelijkheid” ingebouwd zodat voornoemde apparatuur makkelijk overbelast kan worden.  Bij overbelasting kan de apparatuur kapot gaan.  In mijn ervaringen tot nu toe kan ik er nog niet helemaal “een vinger opleggen” hoe het nu precies zit.   Ik kan wel enkele persoonlijke aanbevelingen geven die het risico op kapot gaan aanzienlijk verkleinen:  koop goede apparatuur die goed op elkaar is afgestemd; hou de temperatuur van de electromotor in de gaten (constant of om de paar minuten; meestal varieert de maximumtemperatuur tussen de 70 en 90 graden celcius), en ook die van de snelheidsregelaar; en controleer verder nog om de 5 of 10 minuten of de auto nog soepel loopt........   Dan oefen je naar mijn mening al heel wat controle uit op het “heel” houden van de rc modelauto.   Maar, kijk de rc auto is geen zacht ei, je mag er best flink met racen en raggen.  Zeker een offroad auto moet wel wat kunnen hebben qua ruwheid van de bestuurder / piloot.  Wordt vervolgd. 9. Wat is het verschil tussen 2-pole en 4-pole motoren?   De één heeft 2 magneten, en de ander 4 magneten.  Simpel gezegd is een 4-pole-electromotor over het algemeen krachtiger dan dan een 2-pole-motor.   Veel actuele exemplaren en de wat duurdere modellen hebben een 4 pole motor. 10. Wat is een ESC?   Dat is de snelheidsregelaar.   Belangrijk is dat de electromotor, snelheidsregelaar en de accu’s die je gebruikt goed op elkaar zijn afgestemd.   Een paar voorbeelden / hints.  Gebruik je bijvoorbeeld een 11,1 volt accu-pack dan zullen de esc en de motor die spanning (volt) aan moeten kunnen.  Dat kun je als het goed is terugvinden in de specificaties van de esc en motor.   En qua Ampère dient de accu over het algemeen meer Ampères te kunnen leveren aan de ESC dan het maximum van de ESC  (uitleg berekening volgt later in punt 11).  En een ESC dient over het algemeen meer Ampères aan te kunnen dan de te gebruiken electromotor.   Wordt vervolgd. 11. De afstemming tussen lipo-accu, esc en electromotor voor wat betreft de Ampères.   Op de lipo-accu staat meestal vermeld:  aantal Ma (Milli Ampère) én de C-waarde.  De algemene stelregel is als volt.  Bijvoorbeeld een lipo-accu met de waarden:  5.000 Ma en 40C.  Dat betekent, 5 Ampère (A) x 40 = 200 A.   De lipo-accu kan dan voor een bepaalde periode 200 A = Ampère leveren aan de ESC (snelheidsregelaar).  Deze uitkomst dient hoger te zijn dan het maximum van de ESC (volgens de esc-specificaties).  En zoals eerder vermeld bij punt 10 dient het maximum ampère van de ESC hoger te zijn dan het maximum aantal ampère van de electromotor. Overigens er is mij verteld door een winkelier dat een electromotor, ondanks de maximum-ampères volgens de motorspecificaties, in werkelijkheid veel meer Ampères trekt bij het optrekken/acceleren van de rc-auto/electromotor. 12. Je kunt de draairichting van de electromotor eenvoudig veranderen.   En wel alsvolgt.  Lees wel altijd eerst de handleiding van de rc-auto, esc en electromotor.   Bij brushlessmotoren lopen er 3 draden van de ESC naar de electromotor.  Op de draden zit geen polariteit.  Dat betekent dat je geen kortsluiting kunt maken.  Het is een kwestie van trail and error.  Meestal gaat het goed als je 1 van de buitenste draden wisselt met de middelste. 13. De ESC (snelheidsheidsregelaar) kan oververhit raken ingeval de electromotoren hele hoge toeren draait en de betreffende ESC daar onvoldoende op berekend is.  Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit nu precies zit, maar dit is het algemene beeld wat voorkomt uit de beschikbare literatuur.  Wordt vervolgd. 14. De Electromotor/ESC  kan gekoeld worden door o.a. koelgeraamtes die de warmte van de electromotor wegleidt,  of wel door windgaten in de body van de rc auto, of wel door het monteren van een mechanische ventilator.   Een combinatie van de diverse opties is ook goed mogelijk.  Als je vragen hebt over wat bij jouw rc-auto mogelijk is dan kun je altijd advies vragen bij je plaatselijke modelbouw winkel. 15. Het is in veel gevallen aan te bevelen om een slipperclutch te gebruiiken.   Een slipperclutch is een soort koppelling.  Bijvoorbeeld als je een jump maakt met je RC Auto dan krijgt de aandrijving / tandwielen / electromotor / rc auto een klap te verduren.  Je kunt die val breken door een slipperclutch te bevestigen. 16. De temperatuur van de electromotor in de RC-Auto is eenvoudig afleesbaar met een infrarode temperatuursensor.   Of je monteert een temperatuursensor aan/om je electromotor die je vervolgens in verbinding stelt met de ontvanger.  De temperatuur kun je dan aflezen op je zenderset.  Zoals reeds eerder aangegeven controleer de temperatuur van de snelheidsregelaar en de brushless eletromotor om de 5 a 10 minuten.   Laat je de motor hard werken (o.a. veel en snel optrekken en agressief remmen) dan zeker om de 5 minuten checken! 17.  Denk ook aan het onderhoud van de rc-auto.  Schoonmaken van de gehele rc auto na elke rit.  Ook na elke rit, alle moertjes en boutjes controleren of ze vast zitten.  In de apparatuur (m.n. motor en esc) mag ook geen vuil komen.  De motor dient ook om de 10 a 15 ritjes schoon worden gemaakt en eventueel worden gesmeerd met speciaal daarvoor bestemde olie (~). 18. De vertanding (van tandwielen, van het differentieel, eventueel versnelling, .....) dient normaliter “in de buurt te blijven” van de originele vertanding door de fabrikant van de auto.  Dit kan anders zijn als je een totaal andere ESC en Motor monteert.  Handig vind ik altijd om de omwenteling van de wielen door één motorturn (één omwenteling van de motoras) te vergelijken tussen oude en nieuwe situatie. 19. Lipo-accu’s dien je goed te beschermen.  Lipo-accu’s zijn niet bestemd voor kinderen t/m 14 jaar.  Dat is te gevaarlijk voor hen. Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing van de betreffende (lipo-)lader.  Lipo-accu’s kunnen namelijk in brand vliegen wanneer er een scherp voorwerp in slaat in de accu.  Een verkeerde laadprocedure kan ook gevaarlijk zijn.  Ik bewaar de accu’s thuis in een metalen kist.  Wanneer je de lipo-accu’s aan het opladen bent, blijf dan altijd in de buurt. Het is ook zeer aan te bevelen een lipo-accu-brandbeschermingszak te gebruiken.  Zorg er tevens voor dat de lipo-accu’s in rc-auto goed zijn beschermd. 20. Waak er voor dat de banden niet uitdrogen.  Heb je ze lang niet gebruikt, gooi ze dan eens in een emmer water.  En laat ze daar een dag of wat in zitten. 21. Op het moment dat je zelf aan de slag gaat met de electromotor, esc en accu.... dan ontkom je niet aan het solderen.  Is solderen moeilijk?   In het begin kan dat best wel lastig zijn.  Maar oefening baat kunst.  Belangrijk is een kwalitatief goede soldeerbout te kopen met wattage vanaf zo’n 60W.  Gebruik een soldeerhulpje.  Probeer de soldeertin zo min mogelijk te raken met de soldeerbout.  Soms is het wel noodzakelijk even contact te maken met de soldeertin.  Hou de soldeerbout schoon.   De soldeertin goed laten doorvloeien in de electrodraden.  Gebruik stekkers die geschikt zijn voor de hoeveelheid ampères die naar verwachting door de draden gaat lopen.  Na het solderen de krimpkous over de gemaakte soldeerverbinding heen trekken en met een aansteker laten krimpen.  Op youtube zijn diverse filmpjes beschikbaar waarop iemand voordoet hoe het solderen in z’n werk gaat. 22. Leer je eigen RC Auto van binnen en buiten kennen.  Klinkt misschien een beetje overdreven, maar het is toch verstandig om de handleiding erg goed door te nemen.  Maak jezelf ook bekend met alle technische specificaties van de RC Auto.  En dan met name de electromotor, ESC, accu’s, ontvanger en zender.  E.e.a. is ook belangrijk om eventuele garantieclaims hard te kunnen maken naar de leverancier toe.  Want leveranciers / winkeliers / producenten hebben vaak op z’n minst wel enig voorbehoud ten aanzien van garantieclaims bij onzorgvuldig gebruik oof zoiets dergelijks. Ikzelf heb overigens over het algemeen wel goede ervaringen met garantie afhandelingen door winkeliers.  In één geval wilde een modelshopwinkelier niks weten van een garantie- en/of schadevergoeding.  Ik stond in mijn recht en een schadevergoeding zou fair geweest zijn.  Maar ik me ook wel voorstellen dat de eigenaar van een rc-modelbouw-winkel soms erg gefrusteerd kan raken van bepaalde domme acties van sommige klanten.  Maar dat neemt niet weg dat een modelbouwshop toch wel een bepaalde aftersales verantwoordelijkheid heeft.  Maar ik denk dat je dat je garantiediscussies zoveel als het kan moet zien te voorkomen.   Want realiseer je:  om voor een garantieclaim een rechtzaak aan te gaan, dat is veel te kostbaar.   Al bij al is het verstandigst dat je eerst alle ins en outs van de RC-auto leert kennen en dat je dan pas met dat ding gaat rijden/racen.  Zo voorkom je kostbare stukken aan je RC-Auto.  Maar ook weet je alles van je RC Auto.  En ben je heel voorzichting en zuinig op de auto.  Dan nog kan er wat kapot gaan.  Maar je hoeft een Offroad-RC-Auto ook niet als een porceleine vaas te behandelen.  De RC-Auto moet over het algemeen wel tegen een stootje kunnen en je kunt gerust vol gaan met die rc-car.  Maar om de zoveel minuten (vaak al na zo’n 3 a 5 minuten) wel even vanalles controlen (o.a. temperatuur..., loopt alles nog soepel....).   Zie ook hetgeen wat bij punt 8 is gezegd. 23. Wanneer je een snelle rc auto in het bezit hebt.  Zoals bijvoorbeeld de Traxxas E-Revo.  Dan kan het wel eens gebeuren dat je banden klappen cq uit elkaar scheuren wanneer je op hoge snelheid rijdt.  Dan kunnen de banden zich zo enorm opblazen dat ze klappen/uitscheuren.  Een en ander is wel afhankelijk van de banden die je gebruikt.  De standaardbanden die door de leverancier op de E-Revo worden gemonteerd die hebben daar nogal last van weet ik uit eigen ervaring en van horen zeggen.  Een oplossing kan mogelijk zijn om enkele hele kleine gaatjes te prikken in de banden.  Bij de diverse RC-winkels is daarvoor een gereedschapstool te koop. 24. Wanneer je voor het eerst met een RC-Auto gaat rijden dan is het belangrijk om eerst de zender te kalibreren.  Oftewel je gaat je zender afstemmen met de esc/regelaar, ontvanger en motor van de rc auto.  Zoals je misschien wel weet altijd eerst de zender aanzetten.  Dan pas de RC-Auto aanzetten cq stroom/spanning op de RC Auto zetten.  Omdat het kalibreren bij elke zender anders kan zijn, verwijs ik je verder gemakshalve naar de desbetreffende handleidingen van de RC-Auto en de zender.  Ik moet wel zeggen; het kalibreren klinkt erg ingewikkeld, maar ben gerust, dat valt best mee. 25.  .................COMING SOON............
FAQ, Antwoorden en Uitleg
Volgende pagina Volgende pagina Vorige pagina Vorige pagina Homepage Homepage